Om webbplatser / sajter 2017

Skapa innehållet för besökarna, HTTPS & responsive sajt
Min slutsats blir ändå, se till att din sajt anpassar sig till besökarens plattform (responsive) och skapa bra innehåll som passar för dina besökare / kunder och bry dig inte om att skilja på mobilversioner, plattor eller desktop samt skaffa https (ssl).

Lägg pengarna på att skapa bra innehåll
Var rädd om dina marknadsföringspengar så att du använder dem i de kanaler som passar dig bäst. Säljer du något som människor googlar efter, tag reda på vad de använder för sökordsfraser och använd dem i ditt innehåll, alltså sökordsoptimering, SEO. Kanske ska du istället använda det mesta av marknadsföringsbudgeten till att skapa innehåll.

Säljer du tjänster är jag övertygad om att relationsmarknadsföring där du delar med dig av kunskap för att vinna förtroende är helt rätt i längden även om det tar längre tid.

Naturligtvis är det viktigt att synas i Google eller Facebook oavsett om du säljer tjänster eller produkter. Men jag skulle t.ex. uppleva det som smaklöst om jag blev ”jagad” av annonser från ”Kläder för kvinnor i stora storlekar” om jag tittat efter hälsosam mat för att gå ner i vikt eller en begravningsbyrå bara för att jag sorgsen och ledsen försökt att ta reda på begravningskostnader. Alla tjänster och produkter passar inte för annonsering utan behöver genomtänkt information presenterad på rätt sätt.

Viktigast är på vilket sätt vi kommunicera vårt budskap i de digitala kanalerna.
Tekniken är inte det viktiga oavsett om det är Facebook, LinkedIn, Twitter, Snapchat, Instagram, Youtube, Tumblr, Pinterest eller något annat.
Det är hur vi kommunicerar som är intressant tillsammans med var dina besökare eller dina kunder befinner sig. Där de är på nätet – där ska du vara!

Mät, mät och mät vad kunderna gör
Arbeta inte i blindo, utan mät vad dina besökare / kunder gör på din sajt, vilka länkar de klickar på, hur de gör, var de stannar och inte minst var är de när de lämnar din webbplats. Då får du veta du vad som fungerar och inte så att du kan göra något åt det.

Google har gjort några stora förändringar under 2016
Nu har Google berättat att de ska dela upp sitt sökindex i ett desktop-index och ett mobil-index som de kommer att uppdatera snabbare. Det är uppenbart att mobil-indexet är viktigast och att de skiljer på indexen för mobil och desktop innebär också att de kommer att ranka webbplatser olika beroende på om besökaren använder mobil eller desktop. De kommer alltså att bli bättre och bättre på att se skillnad på vad som intresserar mobila besökare respektive desktop besökare.

HTTPS är en rankingsignal i Google
Https anses inte vara en viktigt rankingsignal, dock kommer Googles webbläsare Chrome att markera sajter utan https dvs. okrypterade som ”osäker” vilket gör att färre besökare kommer att klicka på de sökträffarna. De börjar med sajter som har kreditkortsbetalningar och inloggningar redan i januari 2017. Nästa steg är att de märker sajter som osäkra när besökaren surfar i inkognito-läge och till slut ska de markera alla http-sidor som osäkra. Vilket gör det lika bra att skaffa HTTPS (SSL) nu.

Taggar: innehåll, google, https, mät

Skriv ut

Vi är medlem i

Små företagarnas riksförbunds logo

Spara